اقامت کانادا - مهاجرت به کانادا

نیاز شدید کانادا به مهندسین عمران

اقامت کانادا

در سراسر جهان مهندسی عمران از عوامل کلیدی در رشد اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود. در کانادا، کشوری که اقتصادش به سرعت در حال گسترش است، نیاز به مهندسین ماهر، هیچ‌گاه به این اندازه محسوس نبوده است. مهندسین عمرانی که به کانادا می‌آیند می‌توانند از امتیازات محیطی که از آنان استقبال می‌کند و بازاری که فرصت‌های شغلی پردرآمد به آنان عرضه می‌کند استفاده نمایند. علاوه بر آن بسیاری از آنان خواهند توانست امکان اقامت دائم در این کشور را به دست آورند.

نیاز کانادا به مهندسین عمران.

علیرغم محبوبیت این رشته مابین دانشجویان فنی، کانادا اکنون با کمبود شدید مهندسین عمران روبرو شده است. دلایل مختلفی برای این امر اشاره می‌شود که از جمله گسترش پروژه های عمرانی در سراسر کشور و سال‌خوردگی میانگین مهندسین شاغل از مهم‌ترین آنان محسوب می‌گردد.

در این میان به خصوص دو ایالت بریتیش کلمبیا و آلبرتا با کمبود شدید نیروهای متخصص در این زمینه روبرو شده‌اند. بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط آژانس «آمار کانادا» سال ۲۰۱۳ اولین سالی است که در آن تعداد «عرضه مازاد» مهندسین عمران در کشور به صفر رسیده است. این امر به این معناست که تمام متخصصین این رشته اکنون اشتغال داشته و مهندس بیکاری عملاً وجود ندارد. علاوه بر آن با نرخ‌های جاری، انتظار می‌رود که کانادا تا سال ۲۰۲۰ به هزاران مهندس عمران محتاج خواهد بود.

با توجه اینکه در مقایسه با نیاز موجود تعداد کانادایی‌هایی که در این رشته فارغ‌التحصیل خواهند شد اندک خواهند بود بسیاری از کارفرمایان برای دستیابی به نیروهای مورد نیازشان به خارج از کشور چشم دوخته‌اند. شاون پالسون که شرکتش برای جذب مهندسین فعالیت می‌کند اخیراً در مصاحبه ای گفته است که «در سال‌های اخیر ما رشد سالیانه ۲۵ درصدی در استخدام مهندسین داشته‌ایم. تنها سال گذشته ما ۶۰۰ نفر را برای مشاغلی که با مهندسی در ارتباط است جذب کرده‌ایم. اما متأسفانه در حال حاضر با تعداد کم فارغ‌التحصیلان روبرو شده‌ایم».

در چنین محیطی، مهندسین عمران در موقعیت خوبی برای کسب شغلی خوب با درآمدی مناسب برخوردارند. از آنجایی که تقاضا برای مهندسین متخصص شدید است، آن‌ها از این امتیاز برخوردارند که تقریباً هر جا که بخواهند به کار بپردازند. حتی تازه فارغ‌التحصیل شدگانی که از تجربه کاری هم برخوردار نیستند اکنون طرفدار دارند. در واقع سطح حقوق اولیه برای این رشته یکی از بالاترین حقوق‌ها در کانادا بوده و بیش از ۶۰ هزار دلار می‌رسد. این حقوق برای مهندسین با تجربه و پر تجربه می‌تواند به یک صد هزار دلار برسد.

مهندسین خارجی‌ای که دارای پیشنهاد کار باشند می‌توانند به عنوان نیروی کار موقت وارد کانادا شوند. در عین حال امکاناتی هم برای آنان وجود دارد که با اجازه اقامت دائم به این کشور سفر کنند. از جمله، تحت برنامه «کارکنان ماهر کبک» به تعداد زیادی از مهندسین عمرانی که تخصصشان در لیست این ایالت وجود دارد اجازه اقامت دائم اعطا می‌شود. علاوه بر آن مهندسین عمران در لیست جاری مشاغل واجد شرایط «برنامه فدرال کارکنان ماهر» هم قرار دارد. اما این برنامه در هر رشته شغلی ذکر شده تنها سیصد نفر از متقاضیان را می‌پذیرد بنابراین به علاقمندان به استفاده از این فرصت توصیه می‌شود که هر چه زودتر دست به اقدام زده و تقاضانامه اشان را ارسال کنند.

اقامت کانادا

علاقمند به دریافت مهاجرت به کانادا هستید؟ آیا برنامه های مهاجرتی این کشور را می شناسید؟ چقدر با کانادا آشنایی دارید؟ شما میتوانید برای پاسخ به سوال های خود ادامه مقاله را مطالعه کنید.کشور کانادا با حدود 36 میلیون نفر جمعیت، در قاره آمریکای شمالی قرار دارد. این کشور دومین کشور وسیع جهان هست. کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد و آب و هوای بیشتر قسمت های این سرزمین سرد است.

اصلی ترین منبع اقتصاد کانادا از صنعت گردشگری، بخش کشاورزی و پتروشیمی به دست می آید. با وجود مکان های طبیعی و تفریحی فراوان، کانادا جزو 15 کشور دیدنی دنیا با آمار گردشگری بیش از 20 میلیون نفر در سال است.همچنین کشور کانادا یکی از مهاجرپذیر ترین کشور های جهان می باشد. در سال هایی که برخی کشورهای جهان درهای مهاجرت خود را به سوی مهاجرن بسته اند، کانادا برای رشد اقتصادی خود و جلوگیری از بالا رفتن میانگین سنی کشور سالانه صد ها هزار مهاجر توانایی که در روند رشد اقتصادی کشور مفید هستند را پذیرش می کند.

از برنامه های مهاجرتی این کشور میتوان به برنامه تخصص کاری، سرمایه گذاری، کارآفرینی، اکسپرس انتری و … اشاره کرد. میتوان گفت معروفترین و پر تقضاترین برنامه مهاجرت به این کشور، برنامه اکسپرس انتری است. کانادا در سال 2015 از این سیستم رونمایی کرد. این برنامه به استان های کانادا کمک می کند که به نسبت نیاز بازار کار خود مهاجران واجد شرایط را کاندید دریافت اقامت دائم کانادا کنند. همچنین در برنامه اکسپرس انتری سرعت پذیرش مهاجران بسیار بیشتر است.

کشور کانادا جدا از بخش مهاجرت، جزوی از برترین کشور های جهان برای تحصیلات است. تحصیل در کانادا کمک شایانی به دانش آموزان و دانشجویان می کند زیرا در این کشور بخش های آموزشی (مدارس،دانشگاها، کالج ها و …) با سیستم های بروز، امنیت فوق العاده و همچنین مدارکی بین المللی در تلاش هستند تا آینده بهتری برای افراد بسازند.

پیمایش به بالا